For „Darker, Lighter, Puffy, Flat“, Abdul Sharif Oluwafemi Baruwa transformed found everyday objects such as lamps, material samples and broken plates into a carefully constructed installation titled „to be boobi“. The work involves commemorative elements that are both a celebration of the breast and a critique of the colonial and patriarchal remnants that dictate beauty standards.

The video „Schwarztee“ stages itself as a confessional vlog entry, as might be found on YouTube. What initially comes across as an innocent and nonchalant approach to one’s own corporeality evolves into a frank, probing monologue that allows for a lustful gaze on one’s own body and a critical exploration of the underlying binary structures that claim to define it.

But not only is the lifelong process of becoming within the confines of a patriarchal society and the long reign of the male gaze under scrutiny; the notions of belonging and community that are inevitably associated with this are also opened up and examined.

Darker, Lighter, Puffy, Flat ist eine Gruppenausstellung, die der Bedeutung der Brust in unseren Kulturen, Gesellschaften und Kunstgeschichten nachgeht. Sie versammelt internationale und lokale Künstler*innen mit neuen Auftragsarbeiten oder bereits ausgestellten Werken, die sich alle auf die eine oder andere Weise mit der Brust, den durch sie hervorgerufenen Spannungen, ihrer Sinnlichkeit und Verspieltheit auseinandersetzen. Brüste – vor allem die von Frauen – sind in jedem Bereich unseres Lebens präsent: in Werbung, in Alltagsgesprächen bis hin zur Darstellung von Frauen in Filmen und Videospielen.

Mehr unter: kunsthallewien.at

Abonniere unseren Newsletter