Architektur, damit wie die Gestaltung von Räume bestimmt, was wir sehen und wie wir gesehen werden. So wirkt ihre 2018 entstandene Linear Painting-Serie auf den ersten Blick wie eine höchst ästhetische Farbfeldmalerei, bezieht sich jedoch zugleich auf Farbdesign, das in öffentlichen Gebäuden menschliches Verhalten beeinflussen soll.
Kapwani Kiwangas Werk wird weltweit präsentiert und ist vielfach ausgezeichnet: So war sie 2018 die erste Preisträgerin des Frieze Artist Awards und erhielt 2020 den prestigiösen Prix Marcel Duchamp. Britta Färber, Chefkuratorin der Sammlung Deutsche Bank, spricht mit Kapwani Kiwanga über Farbe, Architektur und Macht, Sun Rae und den Afrofuturismus – und vieles mehr.
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Paris-based Canadian artist Kapwani Kiwanga uses the formal vocabulary of minimal and conceptual art to develop new spatial and visual experiences. An anthropologist and social scientist by training, many of her works explore power structures in architecture, how the design of spaces determines what we see and how we are seen. For example, her 2018 Linear Painting series appears at first glance to be a highly aesthetic color field painting. At the same time, however, it refers to color design that is intended to influence human behavior in public buildings.
Kapwani Kiwanga’s work has been presented around the world and has won many awards. In 2018, for example, she was the first recipient of the Frieze Artist Award, and in 2020 she received the prestigious Prix Marcel Duchamp. Britta Färber, Chief Curator of the Deutsche Bank Collection, talks with Kapwani Kiwanga about color, architecture and power, Sun Rae, Afrofuturism – and much more.
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